Косметика є невід’ємною частиною життя кожної людини з її найперших днів: крем, шампунь, мило, зубна паста. Популярною стала косметика з позначками «ЕКО», «БІО», «Natural» і «Organic», водночас виробники заявляють, що ці продукти безпечні для здоров’я. Що ж представляє із себе косметика з тим чи іншим позначенням? Як не заплутатися в різноманітності присвоєних стандартів і точно знати, що ми купуємо? На всі ці та багато інших питань ви знайдете відповіді в цій статті.
Тренд до використання натуральної та безпечної косметики зародився в Європі наприкінці 60-х, коли люди стали всерйоз замислюватися про збереження довкілля й безпеки використання косметики та побутової хімії для здоров’я людини й домашніх тварин (не забуваємо і про долю лабораторних тварин).
Дотримуючись цього тренду, були створені різні сертифікати якості, що підтверджують безпеку косметики (насамперед для органічної косметики), але за нею з’явилася екокосметика, біокосметіка й натуральна косметика. І після цього люди почали плутати, що є що. Виробники почали цим користуватися і присвоювати своїй косметиці різні «статуси», у такий спосіб заманюючи покупців написами «з натуральними екстрактами рослин», «фіто», «на основі трав» тощо. Давайте ж дізнаємося, чому варто довіряти, а що — лише рекламний хід виробників.
Органічна та косметика BIO
Органічна косметика («Organic») сьогодні є найпопулярнішою серед покупців, адже одне тільки слово вже говорить про те, що вона зроблена з природних компонентів, що не завдають шкоди нам і довкіллю. До виробництва органічної косметики висувають масу вимог: вирощування сировини в екологічно чистих зонах на органічних добривах і без використання пестицидів і отрутохімікатів. Для боротьби з бур’янами, шкідниками і хворобами використовують тільки ручна праця, природних ворогів і обмежений список безпечних для людини й довкілля біологічних препаратів (наприклад, для боротьби з грибковими хворобами).
Виробництво органічної косметики не шкодить довкіллю, а пляшечку, у яку укладено засіб, можна використовувати для вторинної переробки. Також органічна косметика не тестується на тваринах. Тест проходить у пробірці, а після того як препарат визнаний безпечним, він знову перевіряється добровольцями.
Біокосметіка (варіанти позначок «BIO» і «Біо») — це найвищий клас косметики. Загалом вона рівнозначна органічній косметиці, але все ж невеликі відмінності є. Як і органічна косметика, вона на 95% складається з природних інгредієнтів, решта 5% відведені для компонентів, отриманих тільки шляхом гідролізу, гідрогенізації, етерифікації та трансэтерификации з обмеженого списку допускаються для цього інгредієнтів (жири, олії і віск, ланолін, білки, ліпопротеїни, сахариди).
Головна відмінність біокосметікі від органічної в тому, що в ній дозволяється використання компонентів тваринного походження. Водночас зібрані вони так, щоби не завдавати шкоди або біль тварині.
Біо- і органічна косметика мають спеціальні сертифікати якості європейського зразка. Вони підтверджують безпеку продукту і виконання всіх умов виробництва. До таких сертифікатів належать: Ecocert, Cosmebio (Франція), ICEA (Італія), BDIH (Німеччина), Bioforum (Бельгія), Soil Association (Великобританія).
Екокосметика
Косметика з позначкою «ECO» або «Еко» по своїй суті є натуральною косметикою, яку за якістю прирівнюють до органічної косметики. Основу екокосметики складають продукти природного походження, які проходять обов’язкову сертифікацію, і водночас в ній немає місця для мінеральних олив і інших сумнівних компонентів.
До виробників екокосметики пред’являються жорсткі вимоги, і продукція повинна мінімум на 95% складатися з компонентів природного походження, мінімум 50% від загального вмісту рослинних інгредієнтів повинні бути органічними й мінімум 5% від загального вмісту всіх компонентів повинні бути органічними.
Натуральна косметика
Натуральна косметика становить найбільший сегмент ринку, адже будь-який продукт, вироблений із використанням природної сировини, є натуральним. У такий спосіб, навіть найдешевший шампунь, у якому є хоч крапля екстракту, скажімо, ромашки, уже є натуральним, тому виробник має право додати напис «Natural» на пухирець. Загалом виробники мас-маркету користуються цією логікою, але якщо ви хочете дійсно якісний продукт, то варто знати, як його вибирати.
Зверніть увагу на склад продукту: у ньому повинні переважати натуральні компоненти (згідно з різним стандартам, їх може бути від 20 до 50%). Якщо всі вони містяться в самому кінці списку, то їхня сукупна кількість виявиться занадто маленькою, а в підсумку основу складатимуть компоненти, отримані синтетичним шляхом.
У натуральній косметиці дозволено використовувати сировину з рослин (ефірні олії й екстракту), сировина тваринного походження, хімічно модифіковані компоненти рослинного походження, мінеральні інгредієнти (наприклад, загусники, абразиви, пігмент), синтетичні консерванти (цей вибір продиктований тим, що не всі природні компоненти можна використовувати як консервант). Загалом, щоби спростити поняття натуральності продукту, можна керуватися таким правилом: велика кількість інгредієнтів натурального проходження, у той час як консерванти і стабілізатори можуть бути штучними.