Під час вибору парфуму багато жінок насамперед орієнтуються на рекламу і красивий флакон, а вже потім оцінюють аромат і вирішують, чи купувати той чи інший парфум. Однак можна значно прискорити і спростити вибір парфумів; для цього потрібно знати, які є різновиди ароматів і який різновид найбільше подобається та підходить саме вам.
Є кілька основних груп, на які можна розділити практично всі сучасні аромати. Щоправда, слід враховувати, що межі між цими групами досить умовні: різновиди ароматів іноді «зливаються», так що один аромат може належати більш ніж до одного різновиду, якщо парфумер вирішить експериментувати з композицією.
Отже, які види ароматів є? Почнемо, мабуть, з рослинних ароматів. Легкі і свіжі аромати цієї групи нагадують нам про перше весняне листя і квіти, свіжу зелень, запашні рослини і цитрусові фрукти. Іноді в цій групі окремо виділяють цитрусові аромати з нотками лимона, мандарина, бергамота і грейпфрута й так звані зелені аромати, які включають гальбанум, гіацинт, сосну, лаванду, ялівець, розмарин.
Ще один різновид ароматів для любителів природи — шипрові аромати. У них поєднуються нотки дубового моху, смоли, пачулі, лаванди, шавлії. До шипрових ароматів близькі фужерні (папоротеві), у яких зазвичай поєднуються дубовий мох, герань, лаванда, і деревні з нотами сандалового дерева, ветівера, кедра, рожевого куща, мускусу, мирта і блакитного ірису.
Квіткові аромати, як зрозуміло з назви, нагадують нам про запах квітів. Іноді домінує аромат будь-якої однієї квітки, але найчастіше використовується комбінація декількох різних квіткових ароматів, зокрема, троянди, фіалки, лілії, гарденії, нарциса, туберози, гвоздики.
Солодкуваті і пряні орієнтальні (східні) аромати — це насамперед ваніль, сандалове дерево, смоли, янтар і спеції. Найкраще вони підходять для вечора й урочистих випадків. Східні парфуми — на любителя, не всім подобається їхній щільний аромат. До східних ароматів тісно примикають пряні з нотками кардамону, кориці та імбиру, а також квітів із пряними нотами (лаванди, гвоздики).
Проміжне положення між квітковими й орієнтальними ароматами займають квітково-східні. Зазвичай початкові ноти таких ароматів квіткові (гарденія, жасмин, фрезія, мандарин), а кінцеві типові для східних ароматів (мускус, амбра, сандалове дерево, абрикос). Квітково-східний тип ароматів можна вважати підтипом квіткового.
Також варто згадати фруктові аромати: з одного боку вони свіжі й чисті завдяки цитрусовим ноткам, з іншого — теплі і м’які завдяки ноткам інших фруктів. Аромати цього сімейства включають папаю, ананас, неролі, бергамот, мандарин, абрикос, яблуко.
Розвиток хімії та парфумерії дозволив створювати аромати, аналогів яким немає в природі. Так звані альдегідні аромати синтезовані з хімічних сполук альдегідів. Ці свіжі й чисті аромати дуже різноманітні. Зазвичай альдегіди використовуються для посилення інших нот у парфумах. До синтетичних ароматів можна також віднести морські (океанічні, озонові). Думаємо, що це за аромати, зрозуміло без пояснень.
Усі перераховані види ароматів бувають або тільки жіночими, або жіночими й чоловічими. Два специфічно чоловічі типи ароматів — шкіряні (олія, смола, ялівець) й амброві/лавандові. Однак не варто забувати, що поділ на чоловічі й жіночі аромати вельми умовний: у моді унісекс, крім того, нотки тієї чи іншої групи ароматів можуть бути використані практично в будь-якому парфумі.
Усі різновиди ароматів об’єднує одне: основу будь-якого парфуму складають ефірні олії. Співвідношення ефірних олій, спирту і води визначає тип парфумерії. Так, у парфумах міститься 18-30% олій, вони найбільш стійкі й концентровані з усіх парфумерних виробів. У парфумерній воді («денних парфумах») 10-20% ефірних олій, у туалетній воді — 4-10%.